Lucka 6

Lördag den sjätte december;

Det var en tidig lördagsmorgon i december och om någon hade tittat på baronens parkering så hade de sett en märklig syn – fem unga vänner hade nämligen bestämt sig för att träffas, alla fem hade de blivit bestulna på någonting och alla fem var de mycket upprörda.Den första på plats var en mangatecknare vid namn Vix.Den andra som kom till den bestämda mötesplatsen var Elli, en hängiven cosplayare, idag iförd en rosa kanin-kigurumi. Efter ytterligare ett par minuter som spenderades i den mest spända av tystnader anlände Jokki, en pokémontränare och TVspelsnörd. Minuter senare anlände deras två vänner Zingo, en K- och Jpop-entusiast, och Henrik, en student som drygade ut sina inkomster med att köpa in och sälja olika nördiga saker och merchandise.Jun var på väg till affären, en resa som irriterande nog hade varit tvungen att göras till största delen med buss då hens älvstoft fortfarande var borta och det var för långt för att flyga till Kalmars centralare delar från hens sagoslott. Plötsligt såg hen dock någonting upplyftande i det grå vinterslasket.“Ni måste hjälpa mig att rädda allt!”

“Vad för något? Julen, eller vad är det för kliché du snackar om?”

“Nej,” sa älvan och såg irriterad ut, “det här handlar om någonting mycket viktigare än julen, det handlar om att FAIRYCON 2015 är i fara!”

“Äsch, jag har inte tid med det.” sa mangatecknaren, “någon har stulit både mina pennor och min ritplatta och jag måste få tag på dem först, jag kommer ju inte ha råd att åka på några konvent om jag inte kan rita någon manga!”

“Och någon har stulit allt mitt material till min cosplay som jag arbetat på hur länge som helst så nu har jag bara den här kanin kigurumin och en lila peruk!”, inflikade Elli.

“Jag har fått varenda pokémon stulen! Vartenda kort är borta och jag kan inte ens hitta min Bulbasaur!”, kontrade pokémontränaren Jokki.

“Men jag har minsann fått mina signerade skivor stulna! Någon har utan att det ens går att se det tagit sig in i mitt förvaringsskåp och snott dem, de var bara borta när jag vaknade i morse!”. Zingo var tydligt upprörd.

“Jag tycker synd om er allihopa, men alltså, jag har fått all min merchandise och alla mina miniatyrer stulna! När jag skulle in i förrådet för att mäta hur långa lådorna är så var de bara borta, alla lådorna puts väck!”

Älvan tittade på dem med en oroad blick. “Det är värre än jag trodde”, muttrade hen och såg orolig ut. “Jag heter Jun och jag är Fairycons älva, jag har ingen aning om vad som har hänt, men det känns som att det är någonting riktigt skumt på gång här!”

De fem Fairycon-besökarna tittade på varandra och sedan på den svävande älvan.

“Är det bara jag som har ätit något olämpligt eller är det så att den här älvan SVÄVAR?”, frågade Elli Vix med låg röst.

“Ja det gör jag ju så klart!”, svarade Jun glatt. “Jag har ju vingar, så tekniskt sett flyger jag!” fortsatte hen. “Dock är mitt älvstoft borta, så det blir liksom inte så mycket bättre än såhär.”

“Men i alla fall så behöver jag er hjälp. Arrangörerna för Fairycon är lika borta som era saker, och jag har letat mig galen efter funktionärer! Det enda jag har kvar är en sprakande walkie talkie med glappande batteri och det gör ju ingen glad! Polisen kommer inte vara till någon hjälp så jag skulle verkligen vilja att ni hjälpte mig, om ni kan tänka er det så kom hem till mig imorgon, vi möts vid Berga centrum, jag har tyvärr inte tid att stanna men jag försäkrar er att vi har riktiga problem och av någon anledning så försvinner både folk och saker i den här staden…. Jag har fullt upp idag, jag måste få tag i både det ena och det andra, men klockan tolv vid Ica-affären i Berga centrum, okej?” sa hen lite stressat och såg mellan dem. De nickade under tystnad och stirrade efter Jun när hen flög iväg.


Idag tänkte vi intervjua någon ni inte rimligtvis kan ha undgått att springa in i, nämligen allas vår Konventmamma. Eller Ann, som hon också heter. Hon är också mamma till mig (Hannski) och bonusmamma till resten av gänget samtidigt som hon har hand om café och arrangörsmat och är föreningen Yousei-kais kassör. Upptaget schema, det där.
Det är alltså henne ni kan skylla på när inte jag får springa iväg och köpa tre tusen flaskor ramune och olika sorters japanskt importgodis. Så att ni vet. Nog om detta. Onto the frågeformulär!

Hur hälsar du på folk?
Pinsamt nog genom att oftast ta i hand. Yrkesskada! Inte alla yngre som gillar det…

När är din födelsedag?
Trettonde april. Men jag firar inte det så noga.

Vilken blodgrupp har du?
A. Tror jag. Det var länge sen jag kollade det så jag har glömt. Tror inte på horoskop, blodgruppstyper eller liknande så jag bryr mig inte så mycket. Sjukvården fixar det där så bra om jag behöver fylla på blod eller så. De kollar upp det där och då!
[Hannski: Party pooper, bro u.u]

Hur länge har du varit med i Yousei-kai?
4 år.

Beskriv dina sysslor i Yousei-kai och på Fairycon.
Kassör i föreningen. På konventet har jag huvudansvar för mat och café. Inhandlar grejer till det innan i samråd med Hannski OCH håller henne i strama tyglar när hon drar iväg och vill köpa för mycket dyrt Japanskt godis.
[Hannski: Vad är “för mycket”??? Bex: Inget som ingår i vårt vokabulär i alla fall…
]
Vad vill du se på Fairycon i framtiden?
Mer besökare?Beskriv dig själv med tio ord eller mindre!
Pratglad, nördig lärare som älskar manga.
Är du höger eller vänsterhänt? 
Förtvivlat mycket högerhänt.
Favoritfärg?
Röd
Favoritdjur?
Utan tvekan! KATT.
Favoritårstid?
Höst
Favoritlåt just nu?
Dunno…

Vad var det senaste du köpte?
Middag till familjen.
Pokémon eller Digimon?
Bulle! (Internt familjeskämt, eller hur Hannski?)
[Hannski: :’D (Sammanhang: När jag var liten frågade min familj om jag uttalade ordet “kex” som “tjecks” eller “kecks”, och jag tänkte inte så mycket på saken och svarade “Bulle”. Sen dess är det familjens go-to term för “ÖH…. MITTEMELLAN”)]

Anser du dig själv vara galen som arrangerar Fairycon?
Absolut! Men det är vansinnigt kul!

Zombies, varulvar, vampyrer eller vålnader?
Neither. Tacka veta skogsrået eller vittror!
Favorit-show från barndomen?
Fem myror är fler än fyra elefanter och “Muppet show”
[Hannski: Konventmamma ingår i en lite äldre generation haha]

Nämn tre bra egenskaper du har.
Lyssnande, tolerant och omtänksam.

Nämn en talang du har.
Upplever mig själv  som talanglös, men jag är rätt duktig på kalligrafi.

Hur skulle du vilja ta över världen?
Kärleksbomba!
Och sist men inte minst, skicka en hälsning till alla läsare!
Hoppas verkligen att vi ses på FairyCon15! Femårsjubileum måste ju firas!
SÅ SANT SOM DET ÄR SAGT. Hoppas för er egen skull att ni går in i gårdagens rätt röriga (Bex vad höll du på med, julsagan är inte ens kursiverad) lucka och röstar på hoppborg eller bollhav FÖR VEM VET vad det kan leda till?Men på tal om det här med japanskt godis då. Nu blev vi nyfikna, och det är ju så att vi älskar dåliga polls. Så här har ni en till.

And remember, kiddos. Socker är trevligt, men med måtta! PÅ KONVENT FÅR MAN INTE GLÖMMA ATT ÄTA RIKTIG MAT OCKSÅ, HÖR NI DET :D?

/Hannski & Bex

Leave a Reply

