Lucka 10

Vad tyckte ni om gårdagens lucka? Väldigt konstnärlig och estetiskt utmanande, va?
Den fick lysande recensioner.
glowing_praise
Jag är nöjd.

Idag har vi ännu en gästlucka! Spännande.

Följ med in!

J-fashion (japansk mode) – Lolita!

Viktigast att veta om Lolita är att det har inget att göra med boken “Lolita” av Vladimir Nabokov (Viktigt, viktigt att veta om!), Lolita har inte heller något med Yohio (visuel kei stil) att göra, heller inget med Dolly style att göra med heller (väldigt viktigt att veta skillnad mellan olika klädstilar)!
Lolita är en japansk stil (subkultur) som är baserat på Victoriansk stil och har funnits till försäljning sedan sent 1970-tal i Japan.
Det finns olika Stilar i Lolita. Dessa är Gothic, classic, old school och Sweet Lolita (som jag kommer visa och skriva mer inåtgående med), finns även andra stilar och teman inom Lolita och dessa är Hime, Kuro/shiro med mera (https://en.wikipedia.org/wiki/Lolita_fashion).
Sweet Lolita:
Som sweet Lolita hör det till med:
* Söta, barnsliga och gulliga prints på klänningar/kjolar/jsk, och nu undrar ni kanske vad en jsk är? Det är jumper skirt, vilket innebär armlös klänning.
* Söta och gulliga pastelfärgade accessoarer, så som hårklämmor, väskor, armband, paraply mm.
* Ljusa färger så som babyrosa, gammelrosa, ljusblå, babyblå, gul mm.
* Man måste inte använda smink, men när man sminkar sig används mycket söta färger så som pastel färger och en rouche som syns, lösögonfransar är vanligt, men det går bra utan.
* peruker är väldigt vanligt, men också användning av sitt egna hår är helt okej!

Detta är en av mina många Sweet Lolita Outfits (outfits = hur helheten ser ut med alla kläder, accessourer mm på):

Bild till julkalendern lucka 10.jpg

Det som syns på bild och som jag har på mig från topp till tå är:
1. Headbow (huvudbonad som tillhör jsk)
2. Brun peruk som är flätad (av mig)
3. Olika sorters huvudaccessoarer (lila stjärnor mm)
4. öronhängen (köpta i en shop som heter kawaii shop, finns i Göteborg och stockholm)
5. Olika halsband (en cupcake och en egen design)
6. Bolero (den som syns över jsk)
7. Jsk (en jumperskirt från ett brand märke som heter Angelic pretty, känt märke inom Lolita)
8. Blus (kommer från ett annat känt märke som heter, baby the stars shine bright)
9. Wristcuffs (Det man ser runt min handled som har en rosett på sig)
10. Ringar (hemmagjorda och köpta från olika butiker)
11. strumpbyxor (syns tyvärr inte på bilden)
12. mammelucker (Dem jag har på mig under allt det som syns på bilden är från ett annat märke som heter Bodyline)
13. underkjol (för att få jsk fluffig)
14. knästrumpor (från märket Bodyline)
15. skor (köpte mina från wish, ibland har man tur när man letar på nätet!)

Det var allt från mig denna gång!
Tack för att du/ni tog er tid till att läsa denna smålånga text!

pussar och kramar från Pinkiis!

Leave a Reply

